lauantai 4. helmikuuta 2017

Perillä Panamassa

Perille päästiin ja nyt ollaan vietetty pari päivää Panama Cityssä. Lentomatka sujui muuten hyvin, mutta Madridissa tuli kiire, kuten pelkäsinkin. Lento Alicantesta Madridiin oli hieman myöhässä ja menimme puolijuoksua Bajarasin kentällä välillä tietä kysyen ja ehdimme juuri ja juuri koneeseen. Huh! Iberia Airlinesin koneessa reilun kymmenen tunnin matka sujui mukavasti. Saimme kaksi pikku ateriaa ja välipalan. Eihän nuo lentokoneruuat mitään gourmeeta koskaan ole. Ehkä ensi kerralla varaan etukäteen laadukkaamman aterian. Mutta toimeen sillä tuli. Koneessa oli myös viihdejärjestelmä, joten aikaa saattoi tappaa elokuvia katsellessa ja musiikkia kuunnellessa.

Koneessa täytettiin maahantulokaavakkeet, jotka  esitettiin passintarkastuksessa. Samalla otettiin sormenjäljet sekä kasvojen tunnistus kameralla. Tämän jälkeen oli vielä käsimatkatavaroiden läpivalaisu ja sitten matkalaukut saatuamme otimmekin taksin hotelliin. Taksimatka maksoi 30 dollaria. Deville hotelli sijaitsee bisnesalueella ja se on siirtomaatyylinen rakennus antiikkihuonekaluineen ympärillään pilvenpiirtäjiä. Huoneemme on todella tilava mukavine sohvaryhmineen ja tilavine kylpyhuoneineen. Vuode on leveä ja mukava petattuna egyptiläisillä puuvillalakanoilla. Ainoa miinus on näkymä tai paremminkin sen puute. Ikkunasta kun näkyy vain vastapäisen parkkihallin seinä. Maukas ja monipuolinen aamiainen sisältyi hintaan (n.360 €/6 yötä). Langaton internetyhteys toimii melko mukavasti.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme rantakatua pitkin vanhaan kaupunkiin. Upeita pilvenpiirtäjiä oli mukava katsella ja kuvata. Puistoalueet olivat erittäin hyvin hoidettuja. Vanha kaupunki Casco Viejo kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Siellä oli paljon kauniita entisöityjä rakennuksia, mutta myös useita täysin laittamattomia röttelöitä ja rauniokasoja odottamassa parempia päiviä. Hieman syrjemmälle eksyttyämme näimme lähes slummimaista meininkiä. Taloudellinen eriarvoisuus on silmiinpistävää.

Tänään ajoimme taksilla Panaman kanavan vierailukeskukseen Mirafloresiin. Panaman kanava. Taksi maksoi 20 USD ja sisäänpääsy 15 USD. Näyttelyssä esiteltiin kanavan historiaa ja toimintaa. Mahdollisuus oli myös leikisti ohjata alusta kanavassa simultaaniohjauksen avulla. Pettymys oli se, ettei yhtään laivaa tullut kanavaan sen parin tunnin aikana, kun siellä vietimme. Pidin pääsymaksua melko korkeana ja ravintolan buffetlounas oli samoin ylihinnoiteltu: 42 USD. Tyydyimme juomaan virvokkeet ja palasimme taksilla (joka nyt otti kyydistä 15 €) vanhaan kaupunkiin syömään ja vähän ostoksille. Panaman virallinen valuutta on balboa, joka on käytännössä sama kuin USA:n dollari. Seteleinä käytetään dollareita ja pikkukolikot ovat paikallisia. Toimme tullessamme eri suuruisia dollarin seteleitä matkavaluutaksi.

Tottakai Panamasta täytyy ostaa aidot panamahatut. Kaikenlaisia kopioita kaupitellaan pilkkahintaan, mutta aidot panamahatut kannattaa ostaa alan liikkeestä, jossa hinnat alkavat hieman alle 40 dollarista ylöspäin. Hatut valmistetaan Ecuadorissa, jossa niitä alettiin valmistaa jo ennen 1700-lukua. Hatuista lisää TÄÄLTÄ.

1. Hyvän näköinen kämppä. Mua ei sais kirveelläkään tuohon sululle kävelee. Vesikin on niin kuraisen näköistä.

2. Täytyhän se kanava nähdä, se on vähän kuin pakollinen kohde, kun näillä nurkilla on. Kanavalle ei päässyt kävelemään, sisätiloista ja terasseilta katseltiin ja kuvattiin.

Kiva, jos viitsit esittää kommentteja tai kysymyksiä aiheeseen liittyen tai sen vierestä. Kiitos!

Asettuminen Teneriffalle

Olemme nyt asettuneet Teneriffalle ja asustelemme tällä hetkellä Los Realejosissa vuokra-asunnossa. Miksi vaihdoimme Torreviejan Teneriffaa...