tiistai 27. maaliskuuta 2018

Palmusunnuntain retki kuvankauniiseen Mascan kylään

Muistan kun kauan sitten, kun en vielä ollut käynyt Teneriffalla, näin esitteessä kuvan Mascan kylästä. Kuva näytti niin kauniilta ja eksoottiselta kuin se olisi otettu jollakin trooppisella saarella eikä Kanarialla. Mascaa on kuvattu jopa pikku Machu Picchuksi ja kyllähän niistä voi yhteneväisyyksiä löytää. Masca on Teneriffan toiseksi suosituin matkailukohde Teiden jälkeen. Sinne järjestetään bussiretkiä, jotka yleensä yhdistetään Icod de los Vinokseen ja Garachicoon. Mascassa viivytään tunnin verran ja matkan hinta on noin 38 €. Omalla autolla voi tietenkin mennä, jos tykkää ajella serpentiiniteitä myöten. Minun mieheni sen paremminkin kuin minäkään emme pidä, joten menimme Mascaan bussikyydillä. Näin kumpikin sai ihailla maisemia ihan rauhassa. Linja-autokyytien hinnaksi tuli yhteensä kympin verran/nuppi!

Menimme Puertosta bussilla 363 Buenavistaan, matka kesti reilun tunnin. Siellä ehdimme juoda kupposet kahvia ja saimme seurata hetken palmusunnuntain kulkuetta. Matka jatkui pienemmällä bussilla 355 Mascaan. Tie kapenee pian ja on todella mutkikas. Otin auton ikkunan läpi pari kuvaa. Jos et pidä huimista näkymistä rotkoihin, istu kuskin puolelle. Jos taas nautit niistä, kuten minä, pelkääjän puoli on parempi.

Tämä osuus vei puolisen tuntia. Perillä oli kirkas ilma, joten näkymät olivat loistavat. Heti bussipysäkin jälkeen on kahvilarakennus, jossa on myös matkamuistomyymälä. Terassilta on upeat näkymät, mutta meillä oli kolme ja puoli tuntia aikaa, joten kiertelimme katselemassa kylää eri puolilta. Kävelimme kivettyä tietä alas, jossa kävimme syömässä Bar Fidelissä. Mieheni otti turskaa kastikkeessa ja ryppyperunoita. Kastike oli melko tympeän makuista. Ryppyperunoiden kanssa ei ollut mohokastiketta. Itse ajattelin pelata varman päälle ja otin espanjalaisen munakkaan salaatilla. Munakas oli vain pieni viipale perussalaatin kera. Enpä voi kyseistä ravintolaa tämän perusteella suositella. Näkymät ikkunoista olivat kyllä hulppeat. Alueella on muitakin ravintoloita, jotka olivat kuitenkin nyt kiinni.

Mascan laakso on suosittu patikointikohde. Polku kulkee kylästä alas rannalle, josta on mahdollisuus saada venekyyti Los Gigantesiin tai palata takaisin kylään kolmen tunnin vaellus. Nyt reitti oli kuitenkin suljettu epämääräiseksi ajaksi. Menin kuitenkin pienen matkaa katsomaan reitin alkua.

Kylän pohjoispuolella huomasimme kyltin Riguelme-baariin ja kipusimme ylöspäin pikku kujaa löytäen pian tämän hauskan ja idyllisen ravintolan. Ihania yksityiskohtia oli niin terassilla kuin sisätiloissa. Tripadvisorissa asiakkaat kehuivat ruokaa, mutta me olimme jo ikävä kyllä syöneet. Kahvia ei ole tarjolla, mutta olutta, viiniä ja mehua kyllä. Turistien kuhina oli jäänyt taa, täällä kuului vain lintujen laulua ja tuulen suhinaa. Sadunomainen tunnelma!

Nousimme Buenavistasta tulevaan bussiin, joka meni Santiago del Teideen. Siellä joimme kahvit ja jatkoimme sitten Icod de los Vinosiin ja sieltä edelleen kotiin Puertoon. Meillä oli pitkä ja antoisa päivä. Masca vei sydämemme, sinne täytyy päästä uudelleen!