maanantai 14. marraskuuta 2016

Automatka alkaa: La Rodan kautta Madridiin

Pakkasimme auton ja lähdimme ajelemaan kohti Madridia. Päätimme olla pitämättä kiirettä ja pysähdyimme yöpymään suunnilleen puoleen väliin La Rodan pieneen kaupunkiin. Tällä kertaa valitsin matkan hotellit sen mukaan, että niihin on helppo ajaa ja auton parkkipaikka löytyy. Muut kriteerit olivat aamiainen ja langaton internetyhteys. Hotelli El sueño del Jemik sijaitsee kaupungin laitamilla, pari kilometriä keskustasta. Paikka on ihan hyvä yhden yön yöpymiseen, se on helppo löytää ja edustalla on ilmaisia parkkipaikoja. Huone oli oikein siisti ja alakerrasta löytyi ravintola ja pieni myymälä, jossa on tarjolla juomia ja pikkupurtavaa sekä paikallisia herkkuja. Ainoa miinus ja aika suurikin sellainen oli se, että luvattu nettiyhteys ei toiminut. Sanoimme asiasta, mutta toimimatta pysyi niin huoneessa kuin yleisissä tiloissakin.

La Roda on pieni kaupunki (16 500 asukasta), jossa ei mitään ihmeempää ole, mutta ihan kiva yksi ilta oli kierellä kaupungilla. Menimme keskustaan iltapäivällä siestan aikaan ja lähes kaikki paikat olivat kiinni. Kylän keskellä on aina kirkko - niin nytkin, sekin tosin kiinni.  Löysimme ison puiston, joka ei näin talven kynnyksellä ollut enää parhaassa loistossaan. Mutta monet ruusut kukkivat vielä ja niistä nappailin kuvia.

Huoneen hintaan (55€) kuului kevyt aamupala: tuoremehu, kahvi ja paahtoleipä, joka oli voideltu öljyllä ja murskatulla tomaatilla. Ostimme mukaamme paikallisia Miguelitos-leivonnaisia. Ne on tehty hieman voitaikinaa muistuttavasta taikinasta ja täytteenä on perinteisesti kermaa ja päällä pölysokeria. Myös muista täytevaihtoehtoja löytyy esim. suklaa.

Aamiaisen jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Madridia, jossa jättäydyimme laidemmalle, jotta meidän ei tarvinnut ajella keskustan ruuhkassa. Hostal El Cruce on lähellä Bajarasin lentokenttää. Hostalilla on oma parkkihalli, josta saa paikan maksua vastaan (kympin verran yöltä), mutta me jätimme auton hotellin eteen kadun varrelle. Huone oli tilava ja siisti ja tällä kertaa nettikin toimi kuin junan vessa. Aamiaishuone oli persoonallinen täytettyinen eläimineen ja metsästysaiheisine valokuvineen! Aamiainen sisälsi kahvin, mehun, leipää ja makeaa leivonnaista. Kolmen yön hinta oli 116 €.

Ensimmäisenä iltana emme viitsineet lähteä keskustaan vaan päätimme kävellä aikamme kuluksi rinnettä ylös Paracuellos del Jaramaan. Söimme kebabit ja palasimme taksilla alas majapaikkaamme.

Hostalin ympäristö on teollisuusaluetta eli ei todellakaan mikään kiva alue, jos haluaa viettää siellä aikaa. Me lähdimme seuraavana aamuna taksilla Madridin keskustaan. Myös metrolla pääsee kulkemaan jonkin matkan päästä. Taksi maksoi n. 35 €. Olin valinnut päivän ohjelmaan käynnin Reina Sofìan taidemuseoon. Pradon taidemuseo on yksi Euroopan huippumuseoista, mutta siellä olemme jo aiemmin käyneet. Tarkistin vielä ennen lähtöämme, että museo on auki, mutta ovet olivat lukossa, kun saavuimme perille. Selvisi, että tänään on kuin onkin joku juhlapäivä ja museo on suljettuna. No ei hätiä mitiä, vaihdoimme museon toiseen, melko lähellä sijaitsevaan Thyssen-Bornemiszan taidemuseoon. Paikka osoittautui todella hyväksi sopivan laajoine kokoelmineen. Se oli huomattavasti suppeampi kuin Pradon valikoima, mutta monipuolista nähtävää riitti kylliksi eikä väsymys päässyt yllättämään.

Tässä vaiheessa kaipasimmekin jo murua rinnan alle ja menimme sisään mukavan näköiseen melko täynnä olevaan ravintolaan. Paikka kahdelle löytyi ja pöydässä ihmettelimme tarjoilijoita, jotka kantoivat keittiöstä lautasia ja huutelivat kovaan ääneen mitä heillä kulloinkin oli tarjolla. Pöydällämme oli lappu, jossa oli ruokien ja juomien nimiä ja oletimme, että meidän täytyy rastittaa mitä haluamme tilata. Selvisi, että voimme ottaa tarjoilijoilta mitä haluamme ja he merkitsevät ne sitten annoksen listaan. Ravintola on hyvin suosittu ja erikoistunut kalaan ja muihin meren eläviin. Konstailematonta, maukasta ruokaa hyvin kohtuulliseen hintaan. Paikan nimi on El Subastero de Malaga ja osoite on: Carrera de San Jerònimo, 32 Madrid.

Vatsa täynnä kävelimme Puerto del Solin aukiolle, jossa on aina vilinää ja vilskettä. Sieltä jatkoimme edelleen Plaza Mayorille, jonka lähistöllä on suosittu kauppahalli Mercado de San Miguel. Tämä on ehdoton must-paikka Madridissa. Itse rakennus on kaunis ja sinne tullaan syömään gourmet-tason tapaksia ja juomaan cavaa ja muita juomia. Melkein harmitti, että olimme jo syöneet ja jouduimme tyytymään pelkkään cavaan. Lopuksi huomasimme churrot, joita sentään oli pakko ottaa pieni annos suklaan kanssa, olihan meiltä jäänyt jälkiruoka nauttimatta lounaspaikassamme.

Atochan rautatieasema on käymisen arvoinen kohde, vaikkei olisikaan matkustamassa junalla. Sen erikoisuutena on suuri trooppinen sisäpuutarha vesikilpikonnineen.

Mercado de San Miguel

Puerta del Solin aukio

Plaza Mayor

Joulu ei Espanjassa ole mitään ilman turrón-makeisia. Madridissa niille oli varattu kokonainen oma liike. Tarttuihan sieltä mukaan ihana valikoima erilaisia turróneita! Makeisten perusraaka-aineet ovat hunaja, sokeri, manteli ja kananmuna.