lauantai 11. maaliskuuta 2017

Tien päällä taas, yöksi Almeriaan

Helteet ovat saapuneet Espanjaan. Tämän talven säät ovat todella olleet merkilliset. Saatiin sateita jopa lumena, tuulta ja tulvia. Ja nyt sitten upeat hellelämpötila jo näin varhain keväällä! Lähdimme ajelemaan aamulla kohti ensimmäistä majapaikkaamme Almeriassa. Matkan varrella poikkesimme ensin El Mazarronin kylässä Gartagenasta etelään päin. Varsinainen kylä on viiden kilometrin päässä rannikosta ja meren äärellä hienoilla hiekkarannoilla on Puerto de Mazarron. Kaunista ja rauhallista seutua. Kesällä varmaan käy kova kuhina, kun turistit saapuvat. Nyt oli moni ravintola ja kauppa rannalla kiinni.

Mazarronista jatkoimme Aguilasiin. Se on isompi, vilkkaampi ja espanjalaisempi kaupunki kuin Mazarron. Söimme rantaravintolan terassilla maukkaan lounaan, joka sisälsi alkuruuan, pääruoan, jälkiruuan ja kahvin sekä juoman. Kaikki tämä hintaan 8 €! Otin alkuun raikkaan salaatin, sitten pastan tomaattikastikkeella, juustokakun ja kahvin. Oli oikein maistuva ateria.

Käyskentelimme lounaan jälkeen hetken rantakadulla kuvaillen ja jatkoimme sitten matkaa kohti Almeriaa. Almeria kuuluu Andalusiaan ja on samannimisen maakunnan pääkaupunki.  Kaupunki on saanut nimensä Al-Merayan linnoituksesta ja se on perustettu v. 955 satamakaupungiksi. Se kärsi monista piiristyksistä ristiretkien aikaan sekä luonnonkatastrofeista, erityisesti suuresta maanjäristyksestä 1522. 1700-luvulla alueelta löytyi rikkaita rautaesiintymiä ja sinne asettui ranskalaisia ja brittiläisiä yrityksiä. 1950-luvulla turismi ja maatalous alkoivat nostaa kaupungin elintasoa. Ilmasto on kuiva ja aurinkoinen. Maakunnassa sijaitsee euroopan ainoa hiekka-aavikko. Täällä onkin kuvattu lukuisia spagettiwesternejä lavastetussa villin lännen kaupungissa.

Hotellimme on Sergotel Gran Fama, joka on pari kilometriä kaupungin keskustasta. Tänne oli helppo ajaa. Hotellilla on maksullisia parkkipaikkoja, mutta me jätimme auton kadun varteen. Juniorsviitti on tosi tilava, erillinen makuu- ja oleskeluhuone, iso kylppäri. Paljon kaappitilaa, jos olisi pitempäänkin. Me olemme vain tämän yhden yön ja sen hinta on 69 € aamiaisineen.

Illalla kävelimme keskustaan katselemaan vanhaa kaupunkia ja nauttimaan tapakseja ja viiniä. Takaisin palasimme taxilla.

1. Hienot kuvat. Halvalla söitte. Me käytiin Fuengirolassa syömässa Sedu Koskisen paikassa ja yhtään annosta ei irronnut alle 15€ eikä edes ollut kummoistakaan ruokaa.

2. Kiitos Amalia! Kyllä se oli edullinen ateria ja vieläpä hyvä.

Kiva, jos viitsit esittää kommentteja tai kysymyksiä aiheeseen liittyen tai sen vierestä. Kiitos!

Hämmästyttävä terrakotta-armeija

Pekingistä lensimme Xi´aniin . Se on 8 miljoonan asukkaan suurkaupunki, jonka tunnettu historia ulottuu 3000 vuoden päähän. Kulttuurihistori...