tiistai 2. elokuuta 2016

Kuumailmapallolennolla

Vietin syntymäpäiviäni, kuten useana aikaisempanakin vuotena, Helsingissä. Tällä kertaa majoituimme luksushotelliin eli Kämpiin. Syynä oli se, etten ole aiemmin tutustunut tähän Suomen ainoaan "viiden tähden hotelliin" (virallisestihan Suomessa ei ole tähtiluokitusta käytössä) ja nyt sain yöpymisen edulliseen hintaan Finnair plus -pisteiden ansiosta. Kämp on historiallinen hotelli, joka perustettiin 1887. Hotelli oli tuolloin huvielämän keskus, jossa viettivät aikaansa monet taiteilijat ja muut merkkihenkilöt kuten Akseli Gallen-Kallela, Eino Leino ja Jean Sibelius. Hotelli nuhjaantui kuitenkin hiljalleen sekä alkoi vajoamaan Kluuvin pehmeään maaperään. Alkuperäinen rakennus purettiin 1960-luvulla ja Kansallis-Osake-Pankki rakensi tilalle uuden hotelli- ja toimistorakennuksen, jossa osia - mm. Pohjoisesplanadin puoleinen julkisivu - rakennettiin kopioina vanhasta. Rakennusluvan saamisen ehtona oli hotellitoiminnan jatkaminen, mutta jatkajaa ei löytynyt kuin vasta 1999.

Oikein mukava hotellikokemus Kämp olikin. Yllättävän rento "hienoudestaan" huolimatta. Henkilökunta oli ystävällistä, mutta asiallista eli ei mitään jäykistelyä tai ylilyövää makeilua. Sisustus on klassista, viimeisteltyä ja kaunista. Huoneiden äänieristys on huippua ja erityisesti kylpyhuone on ylellinen. Yöllä hotelliin palattuamme huomasimme, että huoneessa oli kevyt valaistus, vuoteet oli aukaistu ja yöpöydälle oli asetettu vesipullot, lasit ja konvehdit. Vuoteiden viereen oli tuotu kylpytossut. Ihanan ylellistä palvelua! Aamulla oli mukavaa nauttia aamiaista kauniissa ympäristössä ja latte tarjoiltiin pöytään.

Mieheni oli järjestänyt minulle synttäriyllätyksen. Illalla taksi haki meidät ja vei Malmin lentokentälle, jossa odotti kuumailmapallolento! Olen tainnut joskus mainita, että olisi hienoa kokea tällainen lento. Tuulen suunnan takia meidät ajettiin ensin sisämaahan päin ja lähdimme lentoon Rajamäeltä. Matkaan ei päästy tuosta vain vaan matkustajat osallistuivat lähtövalmisteluihin ja lennon jälkeen pallon tyhjentämiseen ja pakkaamiseen. Oli todella hieno tunne liidellä korissa ja katsella maisemia illan vähitellen hämärtyessä. Pari päivää matkan jälkeen oli Texasissa kuumailmapallo-onnettomuus, jossa pallo törmäsi voimajohtoihin, syttyi palamaan ja putosi maahan mukanaan 16 ihmistä, jotka kaikki menehtyivät. Onneksi tämä tapahtui vasta meidän lentomme jälkeen! No, todennäköisesti olisin siitä huolimatta lentänyt, sillä harvinaisiahan nämä onnettomuudet ovat. Mikäpä kulkupeli olisi vaaraton...

Seuraavana päivänä tutustuimme Ateneumin tuttuihin taideaarteisiin sekä Alice Neelin näyttelyyn. Lounaalla kävimme legendaarisessa Salvessa. Toistaiseksi ravintola löytyy osoitteessa Hietalahdenkatu 11, jossa se toiminut vuodesta 1927 alkaen, mutta vuokrasopimuksen päättyessä tämän vuoden lopussa, HOK-elanto etsii uutta toimitilaa Hietalahdesta. Alun perin merimieskapakkana toiminut ravintola myy klassikkoannostaan paistettuja silakoita 60 annosta päivässä.